12 Ekim 2008 Pazar

ne başlığı yok başlık filan..

bir e posta dolaşıyor.. ortalıkta..bir ilk kadın hakimlerden bir hanımın..ölümü ile ilgili.. ve gökler ağladı şeklinde sonlanan ağlak bir yazı.. adalet yılmaz hakkında.. size de geldi mi bilmem..ben bu tür yazılardan hicap duyarım.. sinirlenirim..
eğer gerçekse.. bir yaşlı kadının ölümü.. allah rahmet eylesin.. yeterince kötü iken..pazıl gibi kurgulanmış böyle yazılar ile.. daha üzücü hale getirmek beni sinir eder..
kadın hakim. atatürk söylemiş.. o da olmuş...kocası subay.. koreşehidi.. oğlu..dışişlerinde.. asalaşehidi..kızı izmitdepremşehidi.. kendisi de öleceğini hissetmiş o sabah .. fotolarını öpüp sevdiklerinin.. parasını çekip.. bankadan.. atasını  anıtkabirde ziyaret edip.. parasını yarı yarıya kız çocuk yetiştirme yurduna ve yaşlı bakım evine bağışlayıp.. eşi ve oğlunun mezarına gitmiş.. ve orada vefat etmiş.. son gününde ona eşlik eden taksi şöförüne de bir hayat dersi vermiş yol üstünde..ertesi gün gazetede okumuş taksi şöförü.. polis mezarlıkta bir ceset buldu.. ceset avukat hanımındı ve kocası ve oğlunun kabrine öleceğini anladığı için gitmişti diye.. haberi okurken  yağmur yağıyormuş.. zaten.. gökler senin için ağlıyor demiş.. şöför.. ağlamış..
nedir yani..
yaşlı bir hanımın vefatı zaten kötü birşey..
tüm ayrıntılar doğru ise bile.. saygın bir hanımın ölümünden biraz daha kötü olmuyor benim için..
ama demek bazılarına yetmiyor ki.. gerçek ya da yanlış.. diğer hayat acılarını da katıyorlar bu acının yanına.. oğlu da.. kocası da.. kızı da.. ay  hem dürüsttü de.. biliyo musun hem atatürkçü idi de..
şu en sondaki "öleceğini anladığı için gelmişti kabre" cümlesi delirtti beni.. fil miyiz biz.. hangi adli tabib vermiş bööle bi rapor.. hangi şahit duymuş bööle bişi dediğini.. hangi memleketteyiz de polis bööle bi çıkartım yapsın .. dosyaya nası yazsın bööle absürd bişiyi.. offff of....
atatürkseverlerin .. laisizm severlerin bile arabesk olduğu ülkede deliriyorum..
ha demeyin .. ya gerçekse.. sen de ayıp etmiş olursun  diye.. eminim eğer bööle bi hanım varsa.. ve bunların yazıldığını okusa hakkında.. benden daha çok delirirdi..
nerden mi biliyorum.. saime hanımdan.. vallahi paralardı hakkında bööle bişey söyleyeni..
tamam.. kızdım gene.. ama boş durmadım bi kanıt toplamaya karar verdim.. bir sordum gugla..böyle bir isim bulamadım.. yok bir adalet yılmaz..ama şu bahsettiğim postama düşen yazı.. binbir yerde çıktı karşıma.. bayılmış millet.. her yere eklemiş..
daha da sinir oldum.. ve inandım uyduruk olduğuna..
sonra ilk kadın avukat hakim dedim..sordun gugla..
bir "ilk kadınlar"   listesi verdi.. sonsuz sitede aynı liste..
birine tıklayınca.. bazıları sadece bir isim listede.. ilk kadın hemşire.. ilk kadın banka müdürü.. gibi.. bazılarının hayat öyküsü var isminin yanında..
ilk kadın hakim.. suat berk.. hakkında dişe dokunur hiç bir şey bulamadım..
sadece bir cümle..
yeşil gözlü bir hakime..ilk tayin edilen üç kadın hakimden biri..  tayin olduğu yerde bütün erkekler.. mahkeme salonuna seyre geliyorlarmış..  o da işleri var da geliyorlar sanırmış.. sonrasında annesinin hastalığından dolayı istanbula tayin olmuş.. güya..
doğru mudur.. bilmem.. linki zor ulaşılır..
bir yerde de.. suat hanımın adı..süreyya ağaoğlu ile birlikte geçmekte..
bence bir okuyun..
hukuk fakültesine ilk kayıt edilen kadınımız.. süreyya ağaoğlu.. benim elbet hoşuma kadının savaşçı tarzı ve ruhu gitti..
ama..ama..aslında bu yazdığım yazıdan tümüyle sinirli hale geldim..
bu ne ya..
ne demek ilkler listesi ya..
ilk kadın fotoğrafçının da kore savaşı fotoları çekmesi nedir..
neden bu kadar ite kaka adam olmuşuz ki biz..
bu ne ya.. nasıl ilkler listeleri .. nasıl.. bin yıldır olan mesleklerde.. 70-80 yıl önce yer alabilmek nedir..
ilk türk kadın doktor var da.. sankı ilk kadın doktor yok mu yer yüzünde.. sanki o daha mı eski değil.. asla değil..
elisabet hanım da 150 yıllık filan.. oysa doktorluk ve fahişelik.. en eski meslekler..binlerce yıllık meslekler.. fahişelik konusunda geyik istemez bu yazı.. ama diğer gerçek mesleklerde nasıl bekleyebilmişler bunca yıl..kırkta bir olanlar.. iskenderiyeli matematikçi ilk çağ kadını gibi.. nasıl barbarca yok edilebilmişler.. nasıl arkasından hemen bir çok xx daha  gelmemiş..nasıl engellenebilmişler.. xyler bu kadar ezici olabilmiş.. neden şahlanılmamış dalga dalga.. öldür öldür bitmeyecek şekilde..
cephede ölenler yerine gideriz ölürüz diyoruz.. ama baskılanan her kadın için neden böyle dememişiz.. sadece ev yuva koca için mi.. vatan için mi şahlanabiliyoruz biz.. bu kadar mı az entelektüeliz ve beyinsiz ..yoksa bizler de mi dışlamışız.. bizden olmayı yeter bulamayıp başka şeyler de yapmak isteyeni.. belki bizim basit yaşamımızı bize farkettirene mi kızmışız..
vurun kahpeyeyi en çok xxler mi bağırmış aslında.. xxlere mi güvenmiş de xyler .. her kafasını kaldıranı.. koca koca kitaplara göre yargılayıp yargılamayıp.. yok etmişler..
esas bunların tarihçesini istiyorum ben..bunları bilmek..kim neden nasıl engel olmuş yıllarca diye.. engelleyenlerin ve yöntemlerinin...
kimse bana yalancı bir ilk kadın hakimler arabeski göndermesin ağlatmak için..
ağlayamayacak kadar kızgınım..
*****
kimdi o.. küçük zekalar kişileri..
orta  zekalar olayları büyük zekalar fikirleri konuşurmuş diyen.. haymen rikavır ..

7 yorum :

uctemmuz dedi ki...

öfkelenmeni anlıyorum.
soruların hakkında atıp-tutacak kadar bilgi sahibi değilim. konuları bölüp mü araştırsak, benim de ilgimi çekti şahsen.
Da Vinci Şifresi'nden cevap bulmak basit kaçabilir belki...ama o kitapta benim ilgimi çeken en önemli şey bu nokta olmuştu:
Paganizmde önemli yeri olan kadının cadı haline dönüştürülmesi...boynuz figürünün anlamının değiştirilmesi...kadınların şeytanla özdeşleştirilmeye başlanması.
Az bir zaman değil sanırım 1000 yıldır yerleştirilmeye uğraşılan bir bakış açısı bu.
Son Ubıh iimli bir kitap okudum yakınlarda. Ubıhlar bu topraklara gelip de aradan bir kaç yıl geçtiğinde, kitabın anlatcısı en çok kadınların suskunlaşıp, geri plana çekilmesine şaşırıyordu.
Geldikleri yerde eşittiler, bunu kabullenmelerini anlayamıyordu.
Mahalle baskısı denen şey budur belki de...ve her devirde normale yani ortalamaya uyum sağlamak bu işleri çabuklaştırıyordur.

geçkalmadımki dedi ki...

O dolaşan e postaları ben de anlamıyorum Ataletim..
acıklı daha acıklı kurgu olayları anlatıp dolaştırmak kime yarıyor niye.. anlamış değilim..
bir de laisizmle, kemalizmle ilgili e posta enflasyonu.. yerinde ve zamanında olmayınca olmuyor işte..
Sevgiler sana...

alpernatif dedi ki...

Biliyorum
Bir xy olarak bir gün bu sayfayı okurken çarpılacağım :)
Şimdi ilk diye anılanların kötü yanı yok (bence)
Senelerdir erkek hegamonyası yüzünden bastırılan bir topluluğun kendine gelme sürecindeki ilk adımlar diye baksak konuya,belki daha yumuşak olur
Bir yerden başlayacak bu gerçek ve hak ettiği yerleri bulma hali
ilkleri yazmışlar kötü mü ?
Dikkat ettiysen arabesk maile hiç girmedim,gerek görmedim

Adsız dedi ki...

gelmedi bana eposta
ama vahvah kıvamında bişeyler geliyor sıksık.
ay ben de sıkılıyorum ataletim ya, ay uzatamıycam.

kayipsimurg dedi ki...

Bir iki ay önce, bu, kişiden kişiye gönderilen maillerle ilgili bişiiler yazmıştım blogcuda. Bunların amacı insanları bir yerlerden yakalayıp yaratılan zincir sayesinde mail adresleri elde etmek. Yıllardır ameliyat olmayı bekleyen küçük kızlar, msnin paralı olacağına dair haberler, yada senin örneklediğin gibi bir kesime hitap edenler...
Çalıştığımız aracı kuruluşlardan biri, bir kiralama işlemi için 18.000 kişi ve kuruma ulaştıklarını raporlamıştı. Bana inanılası gelmedi bu rakam. Sorup soruşturunca ellerinde bir cd olduğu ve bu cdnin tüm dünyada 1.250.000 den fazla adres içerdiğini gördüm. Bu adresleri elde etmenin yolu bunlar işte.
İlkler meselesine gelince: Ben kendi adıma çok yadırgamıyorum. Geçmişten günümüze kadınların ne şekilde "güdük" bırakıldığı bilinmez değil. Sonuçta ilklerin anılması bu anlamda motivasyon bile olabilir. Tabii okuyan için. Bana asıl acı gelen erkekleri bu denli yüceltenin yine kadınlar oluşu. Ben bilmem beyim bilir diyenler de kadınlar.
Resmi tarih zaten erkek tandanslı. Florance Nightingale (doğru mu yazdım) yada Mata Hari haricinde bir kahramanlık öyküsü var mı avrupa resmi tarihinde. Konu kallavi bir konu, üzerinde çok konuşasım var ama pazartesi sabahı olması gibi bir de mazeretim var.

Adsız dedi ki...

o ilkler listesini biliyorum, her yerde çıkar insanın karşısına...ben oturup uğraşmıştım listeyle bir süre. O isimleri araştırmak, hayat öykülerini falan bulmak istemiştim, bir kısmı hakkında bulabildiklerimi vikipediye yazmakla uğraşmıştım. Ama çoğunun ismi sadece o listenin içinde geçiyor, başka yerde bulamıyorum, listeyi hazırlayanının kim olduğunu, o isimleri nereden buluduğunu doğrusu çok merak ediyorum. O ilklerin çoğu alanlarında ilk kadın sayılmazlar aslında, aranınca başka öncüler bulunuyor ama birilerinin adını ilk diye öne sürüp bayrak etme gerekliliği duyulmuş sanırım...bir çoğu da cumhuriye döneminin heyecanıyla "şu işi yapan kadınlarımız da var" demek için o işe koşulmuş, görevlendirilmiş kadınlar...alanlarında onlardan çok daha önemli kadınlar var diye sıkılmış vazgeçmiştim sonra o listeden...ama o liste nereden alınmış merakım hiç geçmedi..

Sevimin Bloger’ı dedi ki...

Neden ADALET yerine her yerde ATALET dediğinizi ve
başlık olmasına rağmen kitalık kurdu sitesi yazarken, kitaplık yazmadığınızı anlayamadım.

Follow my blog with Bloglovin