2 Ağustos 2009 Pazar

bu da benden pazarlık.. göğüs/memelerin özgürlüğü

bayıldım yazıya..
özellikle son bölümde verdiği kıyaslamalara..
okunacak kimdir diye bakılacak bir çok şey çıkardı bana..

ama bugün vaktim yok..
hafta içi..

bence yazının tümünü okuyun..
ama şu alıntıyı buraya koymasam olmazdı..

"Cengiz Alkan (Gazeteci)
Göğüs-meme diyalektiği, manipülasyon ve devrim
Tarihsel olarak memleket sathında ‘ulu’ sıfatının yaygın üç kullanımı var. Biri malum... Diğeri ‘Ulu Manitu’yla başlayan çizgi roman diyalogları (‘Kaptan Swing’deki Gamlı Baykuş misal)... Bir de Nigar ‘Ulumemeler’... Galiba Gırgır’dan mülhem yaygın bir kullanımı vardı Nigar Hanım’ınkilerin. Bireysel olanın toplumsallaştırılması denebilecek bir süreç. Ama aslında aynı zamanda ideolojik bir süreç: ‘Ululuk’ memeye içkindir. Memeden söz açtığımızda ‘büyük’ bir (çift) şeyden söz ediyoruz demektir. ‘Avuçlandığında bir miktar taşan’dan epeyce fazla bir şey.
Kritik soru ise hangi avuç?
‘Göğüs’ ise bir imkân... Meme olma ihtimali taşıyan bir çift şey, göğüstür. Ergen kız manasında değil, somut bir nicelik artışı ve bir nitel değişim olarak ‘ihtimal’: Hamilelik, protez, kilo alma... Ve tabii ki tersi de geçerli.
MM’nin (Marilyn Monroe), NJ (Norma Jean) zamanlarında çekilmiş bir fotoğrafı var. Norma ve göğüsleri henüz bir imkân. Marilyn olma ihtimalini taşıyan bir imkân.
Ama aynı zamanda bir karşıtlık da söz konusu göğüs-meme diyalektiğinde, Narkissos-Goldmund ya da Apollon-Diyonizos karşıtlığına benzeyen. Biri olmadan diğerinin de olamayacağı, birbirlerini tamamlayan bir karşıtlık.
Göğüs, fikri bir şey. Biraz ciddi ve melankolik. Meme ise çok maddi. Neşeli ve üretken. Ama öyle mi?..
Çolpan İlhan-Leyla Sayar, Lale Belkıs-Türkan Şoray, Arzu Okay-Zerrin Egeliler, Nur Sürer-Müjde Ar, Zuhal Olcay-Hülya Avşar... İşte bu çiftlerde ‘ululuk’un manipülatif mahiyeti oldukça belirgin: ‘Ulu’ memeler arzuya, ‘göğüsler’ ise onun belirsiz nesnesine ait.
Göğüsler burjuvaziye, felsefeye, şaraba, Galatasaray’a, metroya, Radikal’e... Memeler ise proletaryaya, popüler edebiyata, rakıya, Fenerbahçe’ye, halk otobüsüne, Posta’ya dahil.
Göğüsler nevrotik, memeler ise psikotik...
Göğüsler Edip Cansever’e: Çünkü ağzım öyle istedi/Dudaklarım öyle istedi/Ve göğsüm ve avucumun çukuru/Ve arkam ve önüm ve boynum/Öyle istedi... Memeler Cemal Süreya’ya: Seni bir kere öpsem ikinin hatırı kalıyordu/İki kere öpeyim desem üçün boynu bükük/Yüzünün bitip vücudunun başladığı yerde/Memelerin vardı memelerin kahramandı sonra/Sonrası iyilik güzellik...
Göğüsler Paris Komünü’ne (‘Komünün Bakiresi’-Louise Michel), memeler 1789 İhtilali’ne (‘Marianne’-Eugene Delacroix)...
Peki bu manipülasyonun kaynağı ne? Bu sorunun yanıtı o kritik ‘hangi avuç’ sorusunun yanıtında gizli. ‘Ali Rıza Binboğa’nın mı Hasan Bülent Kahraman’ın mı?’ sorusu değil sormamız gereken. Çünkü doğru muhatap onlar değil, onlar manipülasyonun kaynağı. Gerek ARB’nin gerekse HBK’nın emperyal politikaları, hâkimiyeti esas alan, klasik ‘böl ve yönet’ üzerine kurulmuştur. Ama kökenlerini ‘Büyük Kapatma’nın başlangıcında, tarım toplumuna geçişte, özel mülkiyetin ortaya çıkmasında aramalı. Ve ARB’lerin, HBK’ların ‘avuç’larını yalamaları da ancak ‘Büyük Açılma’yla mümkün. İnadına aşk, inadına devrim, inadına göğüs-memelerin özgürlüğü!"

bende ne yenilik var..
*iclal aydının .. son kitabı..
*özel ve süper keyifli bir ortak proje.. paylaşmam ama ilerde olur haberiniz..
*15 dakikada teknoloji alışverişi yeteneği..
*üzerime sinen yağmur deniz koksu..
* muzur ve meraklı bir liseli ruhu..

eh yetmez mi..
=P
Image Hosted by ImageShack.us

5 yorum :

Ece dedi ki...

HEPİMİZ YONCA TOKBAŞ'ız :))

(Dönüşün gerçekten muhteşem oldu.)
Seni seviyorum

Adsız dedi ki...

Bu güzel yazıyı paylaştığınız için saolun.çok zevkle okudum.projeniz hayırlı olsun.merakla bekliyoruz:)

Ada dedi ki...

Çok hoş gerçekten..
En çok Banu Alkan'a ve Monique Ayoun'un "Büyük memeli kız, paralı erkek gibidir" lafına güldüm :))

Güzel Haftalar :)

.. dedi ki...

hahay 8))
evet ecem gibi düşünüyorum, hepimiz yonca tokbaş'ız 8)))
ve 15 dakikada teknoloji alışverişi mi...
ben yoğurt alamıyorum 15 dakikada.

laleninbahcesi dedi ki...

ah ataletim, ben bu yazıyı sayfamdaki listemde gördüm de gelmedim biliyomuzun. Sonra bu gün korka korka geldim. Meme hastalığı ile ilgili bir pazarlık sandım dı. Biliyon işte bu konuda hassasım annemden dolayı.

Nigar Ulumemeler çok çekti göğüslerinin büyüklüğünden ve soyadına yapılan göndermelerden heheh.

Follow my blog with Bloglovin