12 Şubat 2015 Perşembe

ipekli mendiller.. mutfak masaları.. kirazlar ve diğerleri..



ipekli mendilin öyküsü çok hoş..
ben de nesne ve tanımlara düşkün olduğumdan..
yekta kopan'in çocuk haliyle bir betimlemeye aşık olup ..
o ifade ve benzerliklerine düşkünlük göstermesinin çok hoş bir an..- hem kim sevdiği bir yazarın kendisi gibi davrandığını görünce gururlanmaz -
onları bir kitapta toplamasının cok iyi fikir olduğunu düşündüm..
ama iste belki seçilenlerin farklı olmasını mı bekledim..
öykülerin özeti icine serpiştirilmiş alıntı cümlelerden oluşan tarzı mı sevemedim..
bilmiyorum..
bir aradığını bulamama yaşadım..

benim icin de cevat sakir'in 'gözleri oylesine maviydi ki.. sanki kafasında iki yarık vardı ve arasından gökyüzü görünüyordu' betimlemesi çok özeldir mesela..
vardır öyle cümleler kitabı yazarını unuturuz da cümle bizden olur..
lisedeyken bir fransızca metinde 'habit noir .. gant blanc' diye bir cumle okumuştum.. 'siyah takım.. beyaz eldiven' ifadesinin basitçe.. resmi giyimi anlatiyor olmaasına bayılmıştım..

hariri'nin şu 'nafile jest.. sadece sessizlik..' cümlecikleri örneğin ..
oysa ingilizcesinde daha farklı o cümle..
ben olsam.. gereksiz veya faydasız hareket diye çevirebilirdim o cümleyi..
ama 'nafile'.. haksizliga uğramış bir güzide sözcüğümüz olarak giderek unutulurken.. birden dipdiri .. anlam dolu haliyle.. karşıma çıkmasını cok sevdim..
jesti de dilimizde hareketten cok.. kibar hareket .. kayırma.. itibar gibi kullandığımız için olsa gerek..
basitce 'elini güneşe karşı siper etme ve bir işe yaramama'sını anlatan bir tanım..
'nafile jest' diye çevrilince çok farklı bir boyut kazandı benim için ve içselleşti ve yerleşti içime..

saramago'nun endişeyi kiraźa benzetişi.. sapın diger meyveye takılması.. saptı gövdeydi derken bir kac kiraz yemeye oturup.. bir çanak yeyip kalkılması..

vircinya'mın mutfak masasını anlattığı bölüm.. ne masadır o.. yürüse konuşsa yeridir..
merak eden şu eski yazıma bakabilir..
http://atalet.blogspot.com.tr/2010/08/odtuvircinya3vesongibi.html?m=1

demem o ki..
yekta kopan'ın öncülük ettigi bu fikir ve onun sonucunda oluşan kitaba saygı duysam da..
bana cok özel bir sey katamadi.. edebiyat açısından..

bir foto kitap olsa meselâ..
ya da romanlardan mutfak.. salon .. bahce.. yatak odası betimlemeleri..
ne güzel olurdu..

posted from Bloggeroid

Hiç yorum yok :

Follow my blog with Bloglovin